اخبار بیت کوین

پیامدهای مستند HBO برای پیتر تاد: از ترس مخفی شده‌ام

پیتر تاد (Peter Todd)، دانشمند علوم کامپیوتر و رمزنگاری کانادایی که بنا به مستند HBO خالق بیت کوین یا همان ساتوشی ناکاموتوی مشهور است مدعی شده که پس از این ادعاهای دروغین، از ترس امنیت خود مجبور به مخفی‌شدن شده است.

به گزارش میهن بلاکچین، این مستند که با عنوان «پول الکتریکی: معمای بیت کوین» در تاریخ ۹ اکتبر منتشر شد، پیتر تاد را به عنوان ساتوشی ناکاموتوی واقعی معرفی کرد. در این مستند تاد پس از بارها رد ادعای ساتوشی ناکاموتو بودن در نهایت با ادبیاتی طعنه‌آمیز گفته بود که «خب آره، من ساتوشی ناکاموتو هستم». با این حال پس از انتشار این مستند تاد این ادعا را تکذیب کرد.

تاد تاکنون بارها شایعات مبنی بر ساتوشی ناکاموتو بودن خودش را تکذیب کرده و ادعاهای مستند HBO را کذب خوانده است. وی در گفتگوی اخیرش با مجله وایرد نیز گفته که پس از پخش این مستند مجبور شده از ترس امنیت خود مخفی شود. به گفته تاد، کالن هابک (Cullen Hoback)، کارگردان این مستند از شواهد واهی برای حمایت از نتیجه اشتباهش استفاده کرده است.

توییت پیتر تادتوییت پیتر تاد
منبع: Peter Todd

همانطور که گفتیم، طبق منابع مختلف و تصاویری که در خود مستند نشان داده شده، تاد به شوخی تایید کرده که ساتوشی ناکاموتو است. البته به نظر می‌رسد این جمله لحنی مشابه با جمله معروف «من اسپارتاکوس هستم» از فیلم اکشن اسپارتاکوس داشته باشد.

در فیلم اسپارتاکوس، محصول سال ۱۹۶۰ گروهی از جنگجویان توسط سربازان رومی دستگیر می‌شوند. با این حال، زمانی که سربازان از آنها می‌پرسند اسپارتاکوس کیست همه جنگجویان به نشانه همبستگی مدعی می‌شوند که اسپارتاکوس هستند.

خطرات ساتوشی بودن

به گفته مجله وایرد، تاد در ابتدا با حضور در مستند HBO موافقت کرده چراکه فکر می‌کرده این مستند در مورد تاریخ بیت کوین است، نه برای مشخص کردن هویت ساتوشی ناکاموتو. تاد می‌گوید که نه تنها او به اشتباه به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شده، بلکه زندگی‌اش هم اکنون در خطری دائمی قرار گرفته است:

بدیهی است که ادعای نادرستی از اینکه افراد عادی با ثروت عادی، پول فوق‌العاده زیادی در اختیار دارند آنها را در معرض تهدیدهایی مثل سرقت و آدم‌ربایی قرار می‌دهد. این سوال نه تنها احمقانه، بلکه خطرناک است. واضح است که ساتوشی بنا به دلایل درستی نمی‌خواست پیدا شود و هیچ‌کس نباید به افرادی که سعی در یافتن ساتوشی دارند کمک کند.

با این حال، ظاهرا کارگردان مستند HBO نظر متفاوتی نسبت به تاد دارد. بر اساس گزارش وایرد، هابک مدعی است تاد و دیگران افکار نادرستی دارند و ایده رونمایی از ناکاموتوی واقعی هیچ تهدیدی برای افراد مورد بررسی ایجاد نکرده است:

به طور بالقوه، یک هویت ناشناس وجود دارد که یک بیستم کل عرضه طلای دیجیتال را کنترل می‌کند. شناسایی این شخص «بسیار مهم است».

علیرغم افشای هویت ساتوشی ناکاموتو در مستند HBO، جامعه رمزارزها معتقدند پیتر تاد، خالق واقعی بیت کوین نیست و هنوز نسبت به ادعاهای مطرح شده متقاعد نشده‌اند.

منبع
Cointelegraph