اخبار آلتکوین

خداحافظی تتر با اروپا؟ استیبل کوین USDC برنده میدان!

صرافی کوین‌ بیس (Coinbase) اعلام کرده است قصد دارد تمامی استیبل‌ کوین‌های غیرمجاز را تا پایان دسامبر (دی) ۲۰۲۴ از پلتفرم‌های اروپایی خود حذف کند. این تصمیم در پاسخ به اجرای قریب‌الوقوع قانون (MiCA) توسط اتحادیه اروپا اتخاذ شده است.

به گزارش میهن بلاکچین، این قوانین جدید که با هدف ایجاد چارچوب قانونی یکپارچه برای دارایی‌های دیجیتال در سراسر اتحادیه اروپا طراحی شده‌اند، قرار است تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۳) به‌طور کامل اجرا شوند.

اعلام آخرین فرصت برای تطابق استیبل کوین‌ها با قانون MiCA توسط کوین‌ بیس

اعلامیه جدید کوین‌ بیس مشخص می‌کند که استیبل کوین‌هایی که نتوانند الزامات MiCA را برآورده کنند، از لیست این پلتفرم حذف خواهند شد. مقررات MiCA که از ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) اجرایی شده است، صادرکنندگان استیبل‌ کوین‌ها را موظف می‌کند که مجوز پول الکترونیکی (e-money) را در اتحادیه اروپا دریافت کنند. این اقدام به منظور افزایش نظارت بر دارایی‌های دیجیتال در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) انجام می‌شود و قصد محافظت از حقوق مصرف‌کنندگان را دارد.

همچنین، این صرافی ارز دیجیتال قصد دارد تا در ماه نوامبر (آبان)، اطلاعاتی در مورد روند انتقال دارایی‌ها ارائه دهد و به کاربران گزینه‌های مختلفی برای تبدیل دارایی‌های خود به استیبل‌ کوین‌های مجاز مانند USDC پیشنهاد دهد. این اقدام پیشگیرانه در راستای تطابق با مقررات، کوین‌ بیس را به عنوان یکی از پیشگامان رعایت انتظارات قانونی در بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد.

کوین بیس در حال حاضر ازاستیبل کوین‌های منطبق با MiCA، مانند USDC و EURC با پشتوانه یورو پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم قصد دارد در ماه‌های آینده گزینه‌های تبدیل را به این استیبل کوین‌های تأیید شده ارائه دهد.

همچنین ، این صرافی ایرلند را به عنوان قطب خود برای انطباق با قوانین MiCA معرفی کرده و به آن اجازه می‌دهد تا در سراسر اتحادیه اروپا فعالیت کند.

تاثیرات احتمالی این اقدام بر بازار استیبل‌ کوین‌ها و کاربران اروپایی

این اقدامات نظارتی می‌تواند چشم‌انداز استیبل کوین‌ها در اروپا را به‌شکل گسترده‌ای تغییر دهد. در این راستا شرکت تتر (Tether Holdings)، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده استیبل کوین USDT، می‌تواند با چالش‌هایی روبرو شود؛ چرا که هنوز موفق به اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت تحت چارچوب‌های جدید اتحادیه اروپا نشده است. این وضعیت نظارتی می‌تواند دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال را نیز وادار کند تا فعالیت‌های خود را با مقررات MiCA همسو کنند.

استراتژی حذف‌کننده کوین بیس به دنبال اقداماتی توسط سایر صرافی‌ها مانند بایننس و بیت استمپ است.

پلتفرم‌های بزرگی چون اوکی‌اکس (OKX)، بیت‌استمپ (Bitstamp) و آپ‌هولد (Uphold) نیز قبلاً اقداماتی را برای محدود کردن دسترسی کاربران اروپایی به استیبل‌ کوین‌های غیرمجاز مانند USDT انجام داده‌اند.

بایننس نیز با محدود کردن خدمات خاص در منطقه اروپا رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده است. این محدودیت‌ها شامل ممانعت از خرید و انتقال استیبل کوین‌های غیرمجاز و محدود کردن گزینه‌های جدید وام است.  چنین اقداماتی روند رو به رشد تطابق با مقررات در صنعت ارزهای دیجیتال را برجسته می‌کند.

با تشدید اقدامات نظارتی بر فضای کریپتو، پذیرش استیبل‌کوین‌هایی مانند USDC همچنان در حال افزایش است. به‌تازگی، همکاری شرکت سرکل (Circle) با پلتفرم MHC Digital که با قوانین MiCA نیز تطابق دارد، منجر به گسترش استفاده از استیبل‌ کوین USDC در استرالیا و منطقه آسیا-اقیانوسیه شده است.

علاوه بر این، پل گروال (Paul Grewal)، مدیر ارشد حقوقی در کوین‌ بیس، به تضادهایی در نحوه رسیدگی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به پرونده‌های حقوقی مرتبط با ارزهای دیجیتال اشاره کرد. گروال اعتقاد دارد که SEC به‌صورت مداوم موضع خود را در مورد اینکه آیا معاملات دارایی‌های دیجیتال به عنوان معاملات اوراق بهادار محسوب می‌شوند یا خیر، تغییر می‌دهد و این مسئله باعث ایجاد سردرگمی و عدم قطعیت در صنعت ارزهای دیجیتال شده است.

منبع
CoinGape