اخبار بلاکچین

گزارش ون‌اک: بلاکچین‌های یکپارچه در ماه سپتامبر عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشتند

بر اساس گزارش ماهانه شرکت مدیریت سرمایه ون‌اک (VanEck)، بلاکچین‌های یکپارچه یعنی آن شبکه‌هایی که در معماری خود لایه‌های مختلف را ترکیب می‌کنند در ماه سپتامبر عملکرد بهتری را نسبت به سایرین به نمایش گذاشتند.

به گزارش میهن بلاکچین و بر اساس آخرین گزارش شرکت ون‌اک، در ماه سپتامبر قیمت سولانا، سویی و آپتوس که بلاکچین‌هایی یکپارچه محسوب می‌شوند به ترتیب ۱۴٪، ۱۱۸٪ و ۲۳٪ افزایش یافته است.

رشد خیره‌کننده قیمت سویی را می‌توان به افزایش ۱۴۰ درصدی تعداد آدرس‌های فعال روزانه بلاکچین این ارز دیجیتال در ماه سپتامبر نسبت داد که به عبور مارکت کپ SUI از ۵ میلیارد دلار دامن زد.

محققان شرکت ون‌اک معتقدند بروزرسانی اخیر آپتوس که به معرفی پروتکل اجماع Raptr در شبکه آپتوس منجر شد نیز یکی از دلایل اصلی رشد ۳۰٪ تعداد آدرس‌عای فعال روزانه این شبکه در ماه سپتامبر بوده است.

تعداد آدرس‌های فعال روزانه در شبکه سولانا، سویی و آپتوس بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ – منبع: VanEckتعداد آدرس‌های فعال روزانه در شبکه سولانا، سویی و آپتوس بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ – منبع: VanEck
تعداد آدرس‌های فعال روزانه در شبکه سولانا، سویی و آپتوس بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ – منبع: VanEck

آیا بلاکچین‌های یکپارچه قاتلان اتریوم هستند؟

بلاکچین‌های یکپارچه به دلیل معماری کارآمدتر خود، توان عملیاتی بسیار بالاتری را نسبت به بلاکچین‌های مدولار دارند. در اوایل سال ۲۰۲۴ نیز شرکت پنترا کپیتال (Pantera Capital) نیز شبکه سولانا را مک او اس (MacOS) بلاکچین‌ها توصیف کرد.

این شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در گزارش خود رویکرد سولانا و استراتژی آن را به استراتژی توسعه داخلی بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار شرکت اپل تشبیه کرد.

توان عملیاتی بالاتر و کارمزد پایین تراکنش‌ها در بلاکچین‌هایی مثل سولانا و سویی، این بلاکچین‌های یکپارچه را به بستری جذاب برای انجام تراکنش‌های کوچک‌تر، توکنیزه کردن دارایی‌ها و مینت توکن‌های NFT تبدیل می‌کند.

بانک سیگنوم (Sygnum) نیز به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن با اشاره به دوام سولانا به عنوان یک شبکه پرداختی، پتانسیل این بلاکچین لایه ۱ برای به چالش‌کشیدن دامیننس اتریوم را برجسته کرده است.

شرکت ون‌اک نیز در گزارش قبلی خود مدعی شده بود کاهش قابل توجه کارمزدها و زمان تراکنش‌ها در شبکه‌های لایه ۱ جدید فاکتورهایی هستند که سهم اتریوم از بازار را کاهش می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند در حال حاضر فعالیت‌های سوداگرانه اصلی‌ترین کاربرد شبکه‌های بلاکچینی عمومی است و کارمزدهای پایین‌تر در بلاکچین‌های لایه ۱ با توان عملیاتی بالا می‌تواند کاربران را به مهاجرت از اتریوم تشویق کند.

شرکت ون‌اک معتقد است این مهاجرت تا حدی مسئول عملکرد ضعیف قیمت اتریوم در بیشتر سال ۲۰۲۴ بوده است.

پرایس اکشن اتریوم - منبع: TradingViewپرایس اکشن اتریوم - منبع: TradingView
پرایس اکشن اتریوم – منبع: TradingView

حمایت‌های شرکت ون‌اک از بلاکچین‌های یکپارچه‌ای مثل سولانا در حالی انجام می‌شود که ادوارد اسنودن (Edward Snowden)، افشاگر مشهور در جریان کنفرانس Token2049، بلاکچین سولانا را به تمرکزگرایی شدید متهم کرد و آن را بستری ایده‌آل برای معاملات ارزهای بی‌ارزش و پروژه‌های کلاهبرداری خواند.

منبع
cointelegraph